Godziny otwarcia Muzeum:
poniedziałek - nieczynne
wtorek - 10:00-15:00
środa - 10:00-15:00
czwartek - 12:00-17:00
piątek - 10:00-15:00
sobota - nieczynne
niedziela - 10:00-14:00
Opłata za zwiedzanie Muzeum:
bilet normalny - 8,00 zł
bilet ulgowy - 4,00 zł
opłata za przewodnika - 15 zł
w niedzielę - wstęp bezpłatny
Kontakt:
Sacrum w muzeum... Otwarcie wystawy i prelekcja zachęciły do dyskusji
2021-11-17
Wernisaż wystawy „Sacrum w muzeum…” oraz 102. „Spotkanie przy armacie”, które miały miejsce 16 listopada w kęckim muzeum, zwieńczyły projekt „Konserwacja ze zbiorów sztuki sakralnej Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach” dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Na początku Dyrektor Muzeum Łukasz Gieruszczak zapoznał słuchaczy z założeniami projektu oraz wyraził podziękowania za pomoc w jego realizacji: przedsięwzięcie – oprócz Ministra Kultury – wsparli włodarze Gminy Kęty, poseł na Sejm RP Marek Polak oraz partnerzy medialni projektu. Następnie głos zabrał Burmistrz Rafał Ficoń, który zapewnił o pamięci i planach dalszej współpracy z kęcką placówką oraz podziękował za jej dotychczasowe osiągnięcia.
Później oddano głos prelegentce Pani Katarzynie Mrowiec, specjalizującej się w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki wykonanych w drewnie polichromowanym i obrazach olejnych. Pani Katarzyna w skrótowy sposób przedstawiła zagadnienie konserwacji oraz jej podział, a także wyjaśniła czym różni się od rekonstrukcji. Następnie szczegółowo omówiła prace wykonane przy każdym z zabytków. Wobec wszystkich obiektów zastosowano konserwację zachowawczą.
Prelegentka przedstawiła wiele ciekawych faktów związanych z konserwowanymi zabytkami:
Rzeźba nieznanej świętej jest wysokiej klasy rzeźbą, pochodzącą z profesjonalnego zakładu, rzadko spotykaną w mniejszych miejscowościach. Wykonana w drewnie lipowym, była kilkukrotnie przemalowywana, m.in. w całości pomalowano ją niebieską farbą zabezpieczającą. Pierwotnie szaty świętej były białe, wykonane techniką imitującą kość słoniową. Jej obecny wygląd ma charakter edukacyjny, zarówno pod względem konserwacji jak i warsztatu artystycznego.
Rzeźba św. Jana Kantego nigdy nie była polichromowana, wykonano ją z drewna orzechowego, bardzo cennego i trudnego w obróbce.
Płaskorzeźba przedstawiająca Niepokalanie Poczętą NMP, mimo ludowego charakteru zdradza, że autorowi znane były zagadnienia kompozycji i rzeźby. Wcześniejsza konserwacja nie doprowadziła do usunięcia wszystkich przemalowań.
Dwa obrazy olejne (Matki Bożej Bolesnej i Ecce Homo) zostały wykonane na bardzo cienkim płótnie. Ich bardzo zły stan niejako wymusił przeklejenie ich na nowe płótno. Dublaż wykonany woskiem nadał głębię obu obrazom.
Po wygłoszonym wykładzie słuchacze zadali prelegentce pytania zarówno z dziedziny przeprowadzonej konserwacji, jak i doświadczenia zawodowego. Następnie uczestnicy wnikliwie obejrzeli prezentowane dzieła sztuki zapoznając się ze zmianami jakie zaszły w wyniku konserwacji.
Prelekcja i wernisaż zgromadziły 25 osób, m.in. I zastępcę burmistrza Rafała Ficonia, przewodniczącego Towarzystwa Miłośników Kęt Tadeusza Dryję, redaktor naczelną Gościa Niedzielnego Bielsko-Żywieckiego Alinę Świeży-Sobel. Nie zabrakło również sióstr ze Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego, pracowników Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej oraz Społecznych Opiekunów Zabytków w Kętach.
Wystawę można oglądać do 12 grudnia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
Paula Wojewodzic
Publiczność wydarzenia | Dyrektor Muzeum Łukasz Gieruszczak i I z-ca burmistrza Rafał Ficoń oraz publiczość | Publiczność wydarzenia |
Prelekcja Katarzyny Mrowiec, na zdjęciu także publiczność wydarzenia | Publiczność wydarzenia | Dyrektor Ł. Gieruszczak oraz Katarzyna Mrowiec |
Publiczność wydarzenia | Prelekcja Katarzyny Mrowiec, na zdjęciu także publiczność wydarzenia | Prelekcja Katarzyny Mrowiec, na zdjęciu także publiczność wydarzenia |
Prelekcja Katarzyny Mrowiec, na zdjęciu także publiczność wydarzenia | Logo MKiDN |